Bovenstaande reactie kreeg ik van de persoon aan de andere kant van de telefoon, toen ik de aanleiding van mijn mail kort toelichtte. Een mail die ik ’n maand voor dit telefoontje had verstuurd, geheel tegen mijn principes in om ‘koud’ te acquireren, maar een ‘warm’ contact was er nog niet. De aanleiding was een tip, inclusief de mededeling dat ze bij dit instituut mijn expertise goed kunnen gebruiken. Na een bezoekje aan de website kon ik de mededeling van mijn tipgever onderschrijven.
Uit ervaring weet ik dat het als eenpitter niet eenvoudig is om bij de grotere bedrijven en instituten binnen te komen. En al helemaal niet via zo’n ‘koude’ mail. Maar wat doe je als je weet dat je doelgroep juist dáár te vinden is? Niet lang nadenken, mijn principes aan de kant schuiven en een uitnodigende mail sturen! Niet geschoten is tenslotte altijd mis.
Droge humor
Natuurlijk ben ik niet de enige die via mail een afspraak probeert te organiseren. Toch ontstond er al snel een leuk gesprek. Mijn contactpersoon had mijn mail gelezen, maar door drukte nog niet gereageerd. “Ja, dat klopt, jouw expertise is interessant want hoogbegaafden lopen hier zeker rond,” meldde ze. “En coaches met deze specialiteit kom ik niet elke dag tegen.” Mooi, dacht ik, een voet tussen de deur. Sterker nog, haar opmerking moedigde mij aan om door te pakken. “Weet u, het is een fantastische doelgroep om als coach mee te werken. Ik mag tot nu toe terugkijken op prachtige en veelal succesvolle trajecten. Met bijzonder kritische en autonome coachees, die van nature veel diepgang creëren en een ontwapenende en droge humor bezitten. En dat laatste helpt enorm.” Het bleef stil aan de andere kant van de lijn. Dus kon ik er nog een schepje boven op doen. “Wat mijn expertise zo bijzonder maakt, is dat het bereiken van mijn doelgroep niet altijd even makkelijk is en daarom des te interessanter. De bovengemiddeld intelligente mens is heel goed in staat om de eigen bonen te doppen en heeft in principe geen coach nodig. Wat niet betekent dat ze het altijd makkelijk hebben in hun (werkzame) leven. Van dat laatste is men zich soms maar al te pijnlijk bewust. Dat ervaar ik steeds opnieuw wanneer ze uiteindelijk bij mij aan tafel zitten.”
Vork en steel
In een fractie van ‘n seconde realiseer ik me dat ik dreig door te draven en alle registers wil opentrekken. Te vertellen dat mijn goed ontwikkelde gevoel me al jaren geleden op dit hoogbegaafde spoor heeft gezet. Hoewel ik toen nog geen notie had hoe de vork precies in de steel stak. Dat de passie voor het werken met de bovengemiddeld intelligente mens langzaam maar zeker in mij is ontwaakt. Een passie die heeft geleid tot verschillende professionele opleidingen om het coachen en begeleiden kracht bij te zetten. Dat de motivatie om mijn hart te volgen nog nooit zo sterk is geweest. En dat ik… nu vooral bij de les moet blijven om ons telefoongesprek goed af te ronden. Dus bind ik snel in, en vertel dat ik nog wel even door kan gaan, maar dat dit telefoontje daar niet voor is bedoeld. Mijn gesprekpartner reageert heel positief en zegt zonder verdere vragen: “Interessant, zullen we een afspraak maken?”
Oké, ik blijf een absolute voorstander van (netwerk)gesprekken en mond-tot-mond reclame, maar misschien moet ik mijn bezwaar tegen koud acquireren herzien. Want was dit nu een typisch gevalletje van geluk? Belde ik mijn mail op het juiste moment na, of gaf mijn expertise hier de doorslag? Wie het weet mag het zeggen. Een lekker gevoel is in ieder gevoel de eerste winst!